Julstämning

Simon har ringt och nu ska han baka! JA jisses. Jag har aldrig sett honom baka förr. Tur att jag är på jobbet. Men jag fasar över hur köket kommer att se ut då han är färdig... Bara han ska steka nåt brukar det vara kaos i köket! Hur ska det då se ut när han har bakat?! haha... ja så länge han inte bakar Lussebullar utan mej! På fredag ska jag baka lussebullar och städa lägenheten. Mysigt kommer det att bli. Skasätta upp det sista julpyntet oxå! Har två underbart fina stjärnor som ska hängas upp. Måste bara köpa ett snöre och en ny lampa. Jag har inte så mycket julpynt bara ett par tantiga gardiner och nån enstaka liten ful tomte. Men det måste upp. Sen ikväll ska jag ut i skogen och stjäla lite kvistar. Göra lite fint på bordet tänkte jag, ska köpa lite frukt och sätta fram oxå. nu ska det bli juligt hemma. Tänkte köpa apelsiner och nejlikor och göra fint, sätta på ett fint fat på bordet. Nu känner jag julstämning på högsta nivå!

Jag är så glad! Sollan e tillbaka på jobbet! Ååå hon har förgyllt min dag! Hon är helt underbar denna människa!
Nu känns det bättre att vara här, nu då man har lilla Sollan hos sej:)

Recept på Lussebullar

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella 1%
1 g saffran (två påsar)
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
ägg till pensling & russin för dekoration

1. Smula jästen i en degbunke. Smält smöret och tillsätt mjölken, låt bli fingervarmt, 37 grader.

2. Slå i vätskan & lös upp jästen.

3. Tillsätt kesella, socker, salt & mjöl.

4. Arbeta degen så den blir smidig.

image103



Kommentarer
Postat av: Jesperjohanna

Greetings from Arlington, Texas! Nice site!

2009-06-15 @ 08:28:18
URL: http://jesperjohanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0